Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Najlepsze tłumaczenia!

Grobowce Medyceuszów

Niewątpliwie artysta byłby wspaniale wyraził liryzm wielkich przeznaczeń ludzkich w grobowcach Juliusza II i Medyceuszów, gdyby dziejów tych prac nie znaczyła długa lista wyrzeczeń i ograniczeń. W pierwotnym projekcie grobowiec Juliusza II (1501) miał być kolosalną trzypiętrową budowlą, wełno stojącą, podczas gdy w zasadzie grobowce włoskie były przyścienne. W górnej części mieścić się miały figury patriarchów nadludzkiej wielkości, na dole Cnoty, Wiktorie, Niewolnicy – w sumie 40 postaci. Michał Anioł spędził szereg miesięcy w Karrarze na wybieraniu ogromnych złomów marmuru: długo wpatrywał się w nie w Rzymie, kiedy przywieziono je do warsztatów przy kościele Sw. Piotra. Później spadkobiercy Juliusza II zadowolili się wielkim przyściennym pomnikiem. Trzeci projekt sprowadził go do stosunkowo skromnych rozmiarów Ostatecznie artysta wykonał jedną tylko z gigantycznych figur – Mojżesza, dwóch Niewolników (z Luwru) i czterech innych na poł tylko wyłonionych z bloków marmuru (Niewolnicy Bcboli, Florencja, Akademia). Jedna tylko figura Mojżesza jest na swym miejscu w grobowcu w kościele S. Piętro in Vincoli (1542). Jest on źle ustawiony, w ciasnej przestrzeni, podczas gdy powinien być widoczny z trzech stron: a mimo to jest to jedno z arcydzieł sztuki wszystkich czasów, wywołujące ogromńe wrażenie na widzu, jedna z postaci, które wznoszą nas najsilniej ponad przeciętność.

Dla Medyceuszów projektowane były 4 grobowce: Wawrzyńca, Juliana i dwóch innych młodych książąt. Następnie uznano, że dwaj papieże Medyceusze, Leon X i Klemens VII, zostaną również pochowani w tej samej kaplicy florenckiego kościoła S. Lorenzo. Była to druga „tragedia“. W chwili śmierci Michała Anioła prace nie były zakończone. Dzisiejszy układ jest dziełem Vasariego. Mamy tu dwa grobowce, każdy z dużymi leżącymi postaciami, pomiędzy nimi posągi książąt. Z czterech figur przedstawiających Dzień, Noc Poranek i Zmierzch, tylko Noc została całkowicie ukończona: siedzące postacie Wawrzyńca (II Pensieroso) i Juliana przeciwstawiają się sobie, podobnie jak wyobrażenie Poranku i Nocy.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.