Szukasz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Najlepsze tłumaczenia!

Wpływ rzeźby langwedockiej

W Muzeum Augustiańskim przechowywane są resztki dwóch portali kapitularzy z La Daurade i z katedry. Ten ostatni portal ze swymi wielkimi postaciami Apostołów, podpisanymi imieniem Gilabertusa (1120-1130), był arcydziełem rzeźby langwedockiej, charakterystycznym dzięki intensywnemu życiu przedstawionych postaci, ich wydłużonym proporcjom, skrzyżowaniu nóg, które nadaje im czasami wygląd taneczny. Zmysł ruchu, indywidualny i głęboko ludzki wyraz przeciwstawiają się deformacji i stylizacji ciał.

Wpływ rzeźby langwedockiej promieniował szeroko na całą południową stronę Masywu Centralnego. Odnajdujemy go w katedrze w Cahors: Wniebowstąpienie z tympanonu tego kościoła było wzorem dla portali w Collonges (départ. Correze) i w Mauriac (départ. Cantal) w latach 1135-1140. Zwłaszcza zbliżony do portalu w Moissac jest wielki portal w Beaulieu, który ma tę samą kompozycję (tympanon, filar środkowy, węgary, nadproże), jedynie temat jest różny (Sąd ostateczny, ok. r. 1120). Ciekawe reliefy przechowywane w kościele w Souillac (Dzieje Teofila) pochodzą prawdopodobnie również z portalu poświęconego cudom Panny Marii, którego filar środkowy, utworzony ze spiętrzonych zwierząt, wykazywał najwięcej podobieństw z filarem środkowym portalu w Moissac. Jest rzeczą prawdopodobną, że niektóre z tych pracowni langwedockich zajęte były około poł. XII w. we Francji północnej, zwłaszcza przy wykonaniu wielkiego portalu w S. Denis i Portalu Królewskiego w Chartres.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.